Varför collie

Igår kom Colliebladet i brevlådan, Handboken 2011, fullspäckad med fina, vackra, duktiga COLLIES!
Jag började fundera, varför det blev just collie för mig. Varför jag har delat livet med denna ras i 18 år, när det finns så många fina roliga hundraser att välja bland.
När jag var 7 år gammal och började skolan fick jag en dagmamma att vara hos på eftermiddagarna, och tror ni jag blev lycklig när hennes dotter köpt en liten sobel långhårsvalp! Det var mitt första möte med rasen. När jag sedan blivit 10 år köpte mina föräldrar en långhårig collievalp från en god vän till familjen som var uppfödare. Jag var förstås i himmelriket och denna hund blev mitt allt. Jag rastade, borstade, gick kurser, läste böcker, blev aktiv i rasklubben, sög i mig all kunskap som bara fanns om ämnet hund och framförallt collie. Hunden i fråga var en ganska rädd hund, tyvärr.
När jag blev lite äldre började jag söka mig en hund 'på riktigt'. En hund som skulle bli MIN, en hund jag kunde praktisera all kunskap på och som kunde stilla mitt outtröttliga intresse. Jag kunde inte tänka mig en annan ras än collie. Jag bokade valp hos Yvonne på Gemdales och resten är historia, som man brukar säga :) Det finns så många superlativ att ösa över denna fantastiska uppfödare och denna fantastiska hund jag fick, men det får bli ett annat inlägg någon annan gång.
Nu tänkte jag istället berätta om varför det blev en collie för mig den gången, och varför det blivit så nästa gång, och nästa gång, och nästa gång.....

Jag vill ha en hund som är funktionell, en kropp och konstitution som tål spring, bus, träning och med lätthet rör sig igenom livet.

Jag vill ha en till storlek hund modell större, en 'riktig hund'.

Jag vill ha en socialt kompetent hund, som gillar människor av alla storlekar och åldrar, andra hundar och andra djurslag.

Jag vill ha en vacker hund som jag kan njuta av varje dag, som utstrålar värdighet och skönhet, utan att för den skull vara ofunktionell.

Jag vill ha en hund som älskar mig och familjen, som skyddar och vaktar om det någon gång skulle behövas.

Jag vill ha en hund som är livlig och ställer upp på alla möjliga aktiviteter och äventyr.

Jag vill ha en till pälsen sett relativt lättskött hund, som inte behöver badas, kammas, fönas, klippas i oändlighet.

Jag vill ha en brukshund, en stabil, skottfast, orädd hund som jag kan ha i alla miljöer och situationer.

Jag vill ha en frisk hund, utan allvarliga sjukdomar eller defekter.

Jag vill ha en hund med stor samarbetsvilja som kan koncentrera sig utan problem, lära sig saker med lätthet och ha viljan att arbeta.

Jag vill ha en hund med nyfikenhet på livet, nyfikenhet att följa ett spår, nyfikenhet att undersöka, nyfikenhet att ta sig framåt i livet.

DÄRFÖR ÄR COLLIE RASEN SOM BOR I MIN SJÄL OCH I MITT HJÄRTA.

En vacker collie med alla mentala bitar på plats, det är den absolut mest ultimata hund du kan äga! Den har allt. Jag vill i framtiden också kunna dela mitt liv med denna fantastiska hundras, och kan bara hoppas att nya, unga, duktiga människor dras till vår ras som jag en gång gjorde när jag var liten. Som också kan se denna hunds vackra underbara väsen och hjälpa till att bevara egenskaper som är bra och förbättra det som behöver förbättras.





Kommentarer
Postat av: Jenny M

Strååålande inlägg Josefina! Skriver under på varenda rad!:-)

2011-12-16 @ 20:31:03
Postat av: Britt m flock

Kan bara hålla med!!!! Jättebra skrivit!!! Har haft Collie sedan -79 och har inga tankar på att byta!

2011-12-17 @ 15:57:48
URL: http://www.collikort.se
Postat av: Ida & Rover

Precis som det var för mig! Jag hade några andra raser som alternativ men en av anledningarna till att det blev en korthårig collie var faktiskt att det var mycket lättare att kontrollera mentaliteten där eftersom MH är obligatoriskt - må det aldrig bli annorlunda! Forumet Colliefolk är förresten igång för fullt nu! :D Nästan 70 registrerade medlemmar och 150 inlägg på mindre än en vecka - det fanns verkligen ett uppdämt behov att att kunna diskutera.

2011-12-18 @ 12:31:19
URL: http://rovering.wordpress.com
Postat av: Gudrun Carlsson

Mycket bra skrivet Josefina :-)



Gudrun med flock

2011-12-18 @ 19:51:21
URL: http://www.skyelice.se
Postat av: Angelica

Jag har precis fått hem min första collie och det känns så kul att äntligen få uppleva denna ras!



Lycka till med dina fina hundar & uppfödning!



Mvh Angelica

2012-01-10 @ 13:00:24
URL: http://krulligt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0