MDR1-skola


'Hmmm går det att ÄTA?' undrar Måns.

På begäran, lite info om MDR1 !
Läs denna länk först, jag tycker det sammanfattar väldigt bra :)

http://www.collieinfo.dantos.se/Sid_Mer_MDR_1.htm
Jag tycker INTE att vi ska börja gentesta våra korthårscollies. Det finns så väldigt många andra (viktigare) saker att ta hänsyn till i avel. Anledningen att vår stiliga kille Måns, Merciless Monster, är gentestad för MDR1 är att en tysk uppfödare är intresserad av att använda honom i avel i framtiden och dom ville först testa honom för att veta om han överhuvudtaget är intressant för dom. Eftersom alla uppfödare av rasen i Tyskland testar sina hundar för att kunna sälja valpar (många valpspekulanter vill inte köpa collievalpar om föräldrarna inte är testade och fria!) gick jag med på att testa vår kille. Han är 'non-carrier' dvs helt genetisk fri, icke bärare av genen. 
Det finns tre olika kategorier:
Icke bärare (+/+), bärare Normal/Muterad (+/-) ellerdDubbelbärare Muterad/Muterad (-/-)

Hoppas ni vet lite mer nu :)
Ha nu en skön helg med era fyrbenta!

Kommentarer
Postat av: Carina

Tack för infon !

Nu blev jag lite klokare :)

2011-11-12 @ 23:49:28
Postat av: Ida & Rover

Jag håller helt med dig om att vi inte bör selektera avelshundar utifrån MDR1 som läget är nu, mentaliteten är mycket viktigare att få ordning på. Däremot ser jag inget problem i att börja testa hundar för att i mesta möjliga mån undvika parningar mellan dubbelmuterade men som sagt, det är inget jag tycker bör prioriteras alls i dagsläget. Håller med dig till fullo även i förra inlägget och hoppas att så många som möjligt både mentalbeskriver och även mentaltestar sina collies så att man får en så komplett bild både av rasen som helhet och av potentiella avelsdjur som möjligt. :)

2011-11-15 @ 19:40:34
URL: http://rovering.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0