Vad gör en bra avelshund?


Kommer jag att bli en bra avelshund? Inte vetja, jag vill bara springa det fortaste jag kan och bitas och leva livet!! 

I dagarna har de uppdaterade mentalindexlistorna kommit. Jag ser på facebook många inlägg om detta. Det är roligt att det finns ett så stort intresse kring detta och det är verkligen en ynnest att ha fått ytterligare ett verktyg att använda som uppfödare. 
Enligt ledande forskning i ämnet så är ett avelsindex det bästa sättet att utröna en individs lämplighet som avelshund, det tydligaste och mest säkra utvalet när man vill förbättra i det här fallet mentaliteten. 

Jag sitter här med 7 valpar som snart ska flytta ut i världen. Deras mamma har ett bra mentalindex, likaså hela släkten ( av alla som har ett index vill säga). Pappan till valparna har gjort MH i Finland och får därför inget index. 

Enligt vad vår rasklubb och forskare på SLU säger så ska vi använda oss av MI och detta kommer att hjälpa oss att förbättra rasen.  
Det kommer Säkert att hjälpa dom som vill bli hjälpta, men det är också viktigt att vi använder MI som ett komplement till allt annat som väger in, när jag som uppfödare bestämmer om min hund ska gå i avel eller inte. 

Det är mycket som gör en bra hund och det är mycket som gör en bra avelshund. 
Och hur många verktyg vi än har så är det ändå till sist varje enskild uppfödare som tar beslutet, vilka hundar man vill avla på. 

Jag har denna vecka blivit ifrågasatt på facebookgrupper, hur jag kan ha en åsikt i frågan, hur jag kan ha åsikter om att rädda hundar inte ska gå i avel, när jag sitter med en kull valpar hemma vars mamma inte ska gå i avel enligt vissa. 
Alla har rätt till en åsikt och det respekterar jag givetvis. 

Faktum är att jag har tagit väldigt stor hänsyn till mentaliteten i min avel. Mycket större hänsyn än de flesta andra i den här rasen. Jag har tittat på mammans mentalitet, både MH, MI och framförallt vardagen. Stormen ÄR en fantastiskt bra hund. 
Jag har tittat på hennes 9 kullsyskon, som alla har fel o brister och bra sidor. Jag har tittat på deras MH, MI och givetvis hur dom fungerar i vardagen. Jag har faktiskt insett att det finns brister i kullen och hos en eller två stora brister. 

Men vet ni? 
Trots dessa brister tycker jag att Stormen absolut ska gå i avel och trots dessa brister så tycker jag att det positiva med kullen, deras släkt, är bra saker som behövs i rasen. 

Och vet ni en till sak? 
I de allra flesta kullar finns det en ojämnhet. Det finns bra hundar och det finns mindre bra hundar. Som uppfödare ska vi försöka få fram så jämna kullar som möjligt. 
Jag kan lätt plocka ut massor av fantastiska avelshundar, som gett rasen massor och som många hyllar. Men som jag vet har en eller två kullsyskon med problem i mentalitet eller allvarlig sjukdom. Men eftersom inte gemene man har kunskap om detta då är det inget problem.  
Jag tror att rasen hade varit mycket fattigare om inte dessa stjärnor fått avkommor, trots kullsyskon som varit mindre bra. 

Avel är svårt och vad som gör en bra avelshund är så oändligt mycket. 

Vad det blir av vår kull vet jag inte än. Vad jag vet är att många vill köpa dessa hundar, trots att de vet om alla brister hos kullsyskon till mamman. Vad jag vet är att vi har ett helt underbart gäng härliga valpar som jag hur lätt som helst hade kunnat behålla vilken som helst av dom själv. Och jag har hårda krav på hund. 

Jag tror fortfarande inte att vår ras kommer att förbättras av negativa diskussioner på facebook. Det är VI alla tillsammans, vi alla som föder upp, lever med, älskar denna ras! Vi kan förändra och vi kan förbättra, genom att hjälpas åt, sprida kunskap och ha en stark gemenskap. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0