Inom vår ras


Joshua: "Det är en valp på köksbordet"
Lovis: "Jag ska bara kolla smulorna" 
Och strax senare så ramlade hon pladask ner. Och stannande där. I alla fall tre sekunder. 

Men nu ska jag bli lite mer allvarlig.
Korhårig collie är en numerärt liten ras. Avelsbasen är begränsad och genetiska mångfalden som är så viktig i hundavel är ett större problem i en liten ras. 
Det finns sjukdomar inom vår ras. Det finns inom alla raser. Vissa sjukdomar är utbredda och vissa är såna som dyker upp då och då. 
Att avla är svårt och jag tror nog jag törs  säga att ingen vill föda upp sjuka hundar. Allas vårt mål och förhoppning är att hundarna ska vara friska och leva ett långt liv. 
Inom en ras med liten avelsbas så måste man ibland välja vilka hundar/vilken hund man kan tänka sig att linjeavla på. Och tittar vi fler generationer bakåt så är alla hundar linjeavlade på några individer, som förekommer i allas stamtavlor. Hundar som har (över)använts i avel. 

Vi uppfödare har olika prioriteringar. Vi tycker olika om hundar och linjer och vilka hundar vi vill linjeavla på. 
Och det vi aldrig ska glömma i en liten ras är att vi behöver alla uppfödare. Vi behöver genetisk mångfald. Vi behöver alla olika tankar och ideér. 
Vi behöver alla valpar som föds.
Det sämsta för en liten ras är när bara en liten klick hundar används i avel. 
Det farligaste är när mångfalden försvinner. När flaskhalsen blir för trång. 

Jag tycker att en korthårig collie är en arbetande hund. Och jag tycker att fler uppfödare skulle prioritera mentalitet och arbetskapacitet istället för exteriör och utställningsmeriter. Jag tycker att fler skulle ta hänsyn till mentalprov när man väljer avelsindivider. 
Men jag tycker också att alla uppfödare behövs! 
Och jag försöker att inte döma, kritisera eller moralisera över vad andra väljer att göra. Alla har friheten att själv välja. 

Vi ska välkomna nya uppfödare och ge dom stöd och uppmuntran, dela med oss av kunskaper och ideér. Vi ska ha ett trevligt klimat inom rasen och trots att vi kan ha olika åsikter om vad som är en bra/dålig hund så måste vi förstå att var och en gör vad den tycker är bäst. 





Kommentarer
Postat av: Angelica Nilsson

Det kräver ju mkt av en uppfödare att välja ut bra individer att avla på som kan föra rasen framåt. Tyvärr är korthårscollie en liten ras med inte så många kandidater som kan användas inom avel vilket gör ju, som du skriver, att avelsbasen blir begränsad.

Men kollar vi på långhårssidan, som jag är mer "kunnig"på jämför med korthårs så tycker jag där avlar lite hur som helst. Där finns två olika läger, säkerligen inom korthårs också, där det finns en arbetscollie och en utställningscollie.
Att alla uppfödare har olika tycken och uppfattningar om hundar, linjer och vilka man vill avla på är ju till en viss del riktigt bra då man inte "tillsammans" stirra sig blind på det vi har i Sverige bara utan man hittar bra individer utomlands. Utan man kan föra in nya idéer och annat men många är tyvärr bara intresserade av pengar.
Men tyvärr inom långshårscollie är ju att man många gånger ser samma hundar som används ofta.
Collie rasen,vare sig det är korthårs eller långhårs är det en arbetande hund. Men att fortsätta med dessa läger som uppfödarna verkar ha byggt upp, med arbetade och utställningshundar gör ju bara att rasen backar istället för att utvecklas och gå framåt.
Men varför inte kombinera arbetade och utställningshundar, om man nu ska kategorisera men att välja individ efter bra mentalitet och arbetskapacitet med en bra exteriör. Men innan rasen stabiliseras så är den mentala biten den viktigast.

Jag letar efter en ny collie, korthårs eller lång spelar ingen roll,bara de tilltänkta föräldrarna är intressanta och uppfyller det jag är ute efter. Friska höfter, armbågar, ögon och bra mentalitet och arbetskapacitet. Stora krav men jag vet att det finns där ute men de kan förstöras med fel sorts individer.

Tex en uppfödare som har riktigt fina hundar exteriört men har planer på att para en tik som har 5:a på skott, och en annan tik som fick en 4:a. Där backar jag, spelar ingen roll hur resten av det MH ser ut men har redan haft en hund som har varit skotträdd.
Visst det handlar både om träna hunden till att acceptera och minska rädslan för skott och ljud men det är ju även en sak som ärvs vidare.
Hos en annan finns där en tik till framtida parning där det ser riktigt bra ut på just denna individ. Men går man bakåt i stamtalvan, räcker att gå tillbaka 3 led så är det en salig blandning på både bra och betydligt mindre bra saker, mentalt men också på tex ögon. Tex på skottdelen på MH så varierade, då några har fått 1:a eller 2:a medans andra inte har nån känd mental status eller till och med har fått 5:a. Och även på ögon så finns där mer än CRD problem, Distichiasis, katarakt ÖP lindrig utbredning - vilket har blivit en icke ärftlig variant, och där finns även en annan som har både katarakt och colobom. Så då är ju frågan hur mkt av detta som kommer att ärvas vidare till framtida individer.
Så då har jag tänkte att ifall vi nu har index på mentalitet och nu Höfter och ED, vad tror du om det på ögon också ? Eller kommer det bli att vi kommer att behöva låta individer med sämre ögon vara med i aveln som vi nu har gjort med höfterna där även C-höfter får användas i avel tro ?
Att kolla stamtavlor och undersöka hur det är för varje individ med den mentala och hälso delen är för jäkla intressant tycker jag och kan göra det hela dagarna :p

Har lite planer på att starta en lite uppfödning i framtiden där man både avlar på bra arbetshundar som har bra exteriör, mentalitet och hälsodelen. Mycket arbete som uppfödare och det är inte glamouröst jobb, jag vet, men vill så gärna bidra till att föra rasen framåt det lilla jag kan. Men först måste jag bli en kunnigare är vad jag är inom hund men också såklart collie, men även skaffa en collie som kan vara stamtik.

2016-01-17 @ 09:21:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0