Dagens aktiviteter


Malla och Ilo- fina finska flickor

Nu försöker vi ta vara på alla sköna dagar så mycket det går. Även om min ork inte är på topp ännu så blir det succesivt bättre och bättre, och det känns riktigt kul att träna hund igen. Jag älskar hösten och tycker det är perfekt hundträningsårstid, så jag ser fram emot många trevliga timmar i skogen och på lydnadsplanen.

Idag åkte vi ut i skogen med Ulla och Diva. I min lagom stora/lilla kombi packade vi in massa vovvar, det var hundar på längden och tvären, bredden och höjden :) Dom kikar fram överallt med nyfiken blick och långa näsor. 
Vi hann med en skön promenad med massa spring och bus, Malla fick sedan gå ett spår, Mafia hängde med Ulla på springtur (eller Ulla hängde efter Mafia kanske man ska säga, det är MYCKET spring i dom benen), tränade lite lydnad och sen blev det ännu mer lek och spring som avrundning.


Trött liten gosse knorrade ihop sig i sin bur och sov sååå skönt på vägen hem :)

Malla är så duktig spårhund och blir jätte-överlycklig-tokig-glad när hon hittar apporterna, för det betyder kamplek och det är det bästa hon vet! Om hon inte är dräktig (imorgon vet vi!!) tror jag vi ska hitta nån högre-tävling i höst, det är skam att denna hund inte är tävlad på flera år, fy och usch dumma matte. Men det har varit många svåra saker som hänt i livet, kroppen har inte orkat och energin har som sagt inte räckt till åt allt jag velat göra. 

Mafia är en annan duktig spårhund som också ska ut på tävlingsplanen snart. Om allt går som planerat alltså... 
Hon arbetar med stor intensitet och har samma låga noggranna näsa som sin mamma, och även om hennes snabba ben springer lika snabbt och galet som alltid så har hennes lilla hjärna lugnat ner sig litegrann med åldern. Det är numera inte alltid tjugo tankar som flyger runt där inne samtidigt så det finns hopp om en tävlingskarriär :)
Hon är väldigt go och snäll mattes lilla svarta galning, men den jobbigaste hund jag ägt på många sätt och vis. Hon har sån oerhört stor nyfikenhet för allt som händer här i världen, och reagerar blixtsnabbt på allt hon ser, hör och får vittring på, helt orädd för allt och lär sig sällan av sina misstag. Helt utom kontroll och stört omöjlig att få stopp på, när hon tycker nånting verkar spännande. Tokiga lilla hund! Men när vi en dag får ordning inne i hjärnkontoret kommer hon gå som en speed-turbo-vessla på lydnadsplanen, då blir det åka av :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0