Hundträning

Jag har begränsade resurser i min kropp, och när det är så kan man inte göra allt man vill. Varje dag innefattar en massa saker som måste göras, måste orkas med. Att ta hand om bebis, ta hand om hundar, tvätt, städ, mat och det viktigaste av allt; att ta hand om mig själv. Om jag mår bra och orkar med så mår också alla andra bra :)
Hundträning är det roligaste jag vet. Att jobba med sin hund metodiskt, bygga upp någonting tillsammans, se sin hund gå framåt, vi lyckas tillsammans och har så himla kul på vägen mot målet, det är riktigt kul. När jag tränar hund är jag här och nu och det är bara min hund och jag. Eftersom min kropp inte orkar köra på hur mycket som helst så gäller det att först orka med alla måsten, och hundarna i familjen ska må bra, få ordentligt med motion, mat, sällskap o aktiviteter. En del människor tycker att alla hundar i en familj ska få exakt lika mycket av allt, tränas en ska alla tränas o s v. Tyvärr så fungerar det inte i mitt liv just nu och jag har bestämt mig för att inte ha dåligt samvete över det. Mina hundar mår alla jättebra. Dom är glada, lyckliga vovvar som får vara ute flera timmar om dagen, i stort sett alltid lösa från koppel, de har fina hundkompisar att leka med, vi tränar små saker under promenaderna och leker tillsammans. Sen får dom givetvis kärlek o närhet också. 
Stormen är min yngsta hund och även min nästa tävlingshund. Jag tycker att hon är toppen att jobba med, och vi tränar när jag har ork och tid. Ibland blir det flera gånger i veckan, ibland mer sällan. Hade jag kunnat satsa mer så hade hon redan haft fina tävlingsmeriter, men nu tränar vi systematiskt för att i framtiden kunna tävla på bruksprov. Jag försöker att inte känna stress och press utan göra träningen som vår guldkant i vardagen. Det är mycket annat som ska orkas, hinnas, fixas, städas, tas om hand. En bebis tar massor av kraft och tid, ibland sover jag inte så mycket på nätterna och måste försöka vila på dagen när hon sover, för att jag ska orka med allt som måste göras. 
En dag kommer Stormen att vara färdig för appellklass och jag längtar dit, men försöker att inte känna dåligt samvete över att vi inte tränar mer och inte har kommit längre. 
Igår var en guldkantsdag, jag och Lena åkte till Brändön och tränade hund. Bebis hade sin långsovning och mådde så gott i bilstolen, och jag tränade min fina vovve. 

Jag tränar alltid alla appellmoment och alltid i rätt ordning. Undantag för hoppet eftersom man inte alltid har hinder. Ibland bara en snutt av dom, ibland längre pass med varje moment. Min filosofi är belöning belöning belöning. Jag belönar ALLTID rätt utfört på träning, och alltid flera gånger under momentets gång. ALLTID. Jag har a l d r i g haft en hund som gått ner sig på tävling då godis inte kommer, utan tvärtom har dom alltid gått upp sig istället, för min träning skapar en stor förväntan på belöning. Hur gammal eller ung hund jag än har, rutinerad eller orutinerad, så belönar jag hela tiden exakt rätt utfört på träning. 


Att träna hund innebär för mig att vara tydlig med vad hunden ska göra, planera träningen så att vi lyckas. Jag vill ha en hund med 100% fokus på mig hela tiden inne på planen, det innebär att en ung otränad hund inte orkar så långa stunder. Man måste anpassa träningen efter hundens förutsättningar. 
Stormen orkar nu träna länge och nöta saker, hon har stor fokus på mig och stor förväntan på belöning och det innebär att vi kan gå vidare och träna momenten utförligare. 

En hund som är livlig kräver mycket träning i koncentration, jag är alltid noga med grunderna i alla moment. Har ja sagt sitt eller ligg så sitter man och ligger tills annat kommando kommit. Jag tränar tidigt med små störningar men anpassade efter jag hunden klarar. 


Apporteringen tränas också endast med positiv förstärkning d v s inte några tvingande hållfastövningar som var vanliga när jag började med hundträning med Morris. Nä jag belönar alla gripanden av apporten, stegar långsamt upp så hunden måste hålla fast lite längre för att få godis, sen gå med apporten mot mig o s v. 

Att hålla fast ordentligt brukar inte vara några problem, man måste bara kunna belöna exakt rätt beteende. Det går åt mycket korv för denna träning är upprepning upprepning upprepning. Tappar hunden fokus och slarvar backar jag tillbaka lite lite och belönar, för att ganska snabbt öka på kraven vad som ska göras för att få godisen. 

Platsen är det som kräver absolut mest träning och det är att nöta nöta nöta. Jag vill ha ett aktivt liggande, hunden ska ligga och koncentrera sig hela tiden på att ligga kvar. Platsen tränar jag alltid SIST av allt. Efter den händer ingenting. Hunden ska ha stor rutin, när vi ställer upp för en platsliggning ska känslan i kroppen bli annorlunda. Hunden ska vara avslappnad och till 100% trygg. Jag tränar aldrig plats med störningar, aldrig på brukshundklubben i stort sett, och lägger jag med främmande hundar så är det med hundar som också är trygga till 100%. Min filosofi är att om min hund  är trygg och avslappnad, vet vad momentet innebär, kan ligga 10-15 minuter på olika platser, aldrig reser sig, är koncentrerad på mig och på att aktivt ligga kvar, ja då ligger min hund också på tävling. Att träna med en ung/orutinerad hund på klubben, då är risken mycket stor att jag lär in stress, otrygghet o okoncentration. Detsamma gäller för alla moment men särskilt platsen. 
Jag har inte haft en hund som rest sig på tävling. Trots stora störningar så som hundar bredvid som slagits bland annat.

Nånting jag också tränar ibland är utställningsträning. Det gjorde vi så klart först av allt, eftersom jag som sagt alltid tränar tävlingsmomenten i rätt ordning och platsen sist av alla aktiviteter. Dock kommer bilderna sist här :) Angående utställning så tycker jag att oavsett ras borde man kunna visa sin hund på fritt koppel. Har du en rastypisk hund byggd på rätt sätt, oavsett det är en terrier, mops eller collie, så tycker jag att hunden borde kunna se fin ut utan att handlern ska lyfta, hålla eller röra. Det är min bestämda åsikt. En hund ska inte behöva "dras ut" eller "dras upp". 


Min finaste Stormen som redan i valpklass stod på alla sina fyra tassar alldeles själv, så fin hållning och med allt på rätt ställe.  

Hoppas ni alla har en underbar försommar med era fina vovvar, nu ska vi gå ut och busa på ängarna, jag och mina lyckliga vovvar som inte alla får lika mycket träning :) 



Kommentarer
Postat av: Ida

Kul att läsa om er träning! Jag och Bentley tränar ju också för start i appellen. :)

2015-07-25 @ 20:48:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0