Sökes: ett förklätt korthår


Jag har länge velat hitta en långhårsvalp som ska växa upp och bli en trevlig, orädd, lekfull vovve med alla tassar stadigt på jorden, och som också är frisk på alla sätt och dessutom har stabila linjer i sin stamtavla. En tikvalp som ska kunna bli mamma till Merciless första långhårskull. Drömmen har funnits länge och jag har också genom åren köpt in två tikar från linjer jag verkligen gillar, båda gångerna fick jag en toppenhund mentalt sett, det var bara små hälsofel som gjorde det omöjligt att använda dom i avel. Båda omplacerades med hjälp av sina uppfödare, och båda har så fina familjer där dom lever lyckliga. 

Jag letar ständigt vidare och har koll på det mesta. Men så föddes en tanke igår (man hinner tänka många tankar när man är hemma på dagarna med bebis). Tänk om jag skulle vänta på en långhårsvalp som föds i en ren korthårskull?!? För er som inte vet så händer det då och då, inte ofta, att det föds en eller flera långhårsvalpar i en kull med korthårsföräldrar. Tänk om det skulle bli en fin tik åt mig någonstans, med korrekt kropp och huvud. Som har en bra intressant stamtavla (det räcker ju inte med att det bara är korthår). Jag är inte intresserad av kombinationer där det är blandat långhår/korthår längre bakåt i stamtavlan, nä jag skulle vilja ha ett korthår som är förklätt till långhår :) För då kan man går vidare på det med långhår och slipper korspara hårlagen. Visst tappar man pälsen för även om det är en valp som är reggad som långhår så har dom inte samma mängd päls som ett rent långhår, men pälsarna kanske man kan få tillbaka på några generationer, och är det en BRA hund på alla sätt från BRA linjer så får jag väl offra pälsen till en början. 

Så hjälp mig nu allihop att söka dessa semilånghår som ibland poppar upp i korthårskullar! Tipsa mig gärna om det föds några såna valpar!
Skulle ni som letar bra collievalpar tycka att det vore spännande och bra att ta valp från en uppfödare som tänker så här krokigt och omständigt? :)

Ilo spenderar också dagarna med att filosofera. Vad hon tänker på vet jag inte men hon ser ut att njuta av livet :)





Kommentarer
Postat av: Anna-Lena Öberg Karlsson

Korthårstempramentet tappas ändå på ett par generationer sägs det, så leta efter mer amerikanskt blod istället tycker jag. Phrostmades kennel i Norge har ett par intressanta kombinationer i höst :-)

2015-08-23 @ 23:36:12
Postat av: Anna-Lena Öberg Karlsson

Korthårstempramentet tappas ändå på ett par generationer sägs det, så leta efter mer amerikanskt blod istället tycker jag. Phrostmades kennel i Norge har ett par intressanta kombinationer i höst :-)

2015-08-23 @ 23:36:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0