Att vara uppfödare

 

Två dagar gammal och alldeles underbar liten tös

Att vara uppfödare innebär många saker.
Jobbiga, kostsamma och oroande saker.
Det är dyrt att åka på parningsresa, ta ledigt från jobbet, kejsarsnitt på söndag eftermiddag, valpar ska registreras, märkas, kollas, sprutas, dom äter jättemycket många gånger per dag, veterinär hit, veterinär dit.
Det är jobbigt att hitta hane, fixa ledigt när parning ska ske, köra köra köra tur och retur 120 mil, passa högdräktig tik, sen passa små nyfödda valpar, vara sömnlös i flera dagar, byta i valplådan, tvätta filtar, torka bajs, väga 10 små galna vi-vill-inte-ligga-stilla-en-sekund-på-vågen-valpar, mamma hund ska pysslas om, kissas, matas jätteofta, vattnas, kollas i rumpan och tissar, tempas, matas igen.
Det finns så mycket att oroa sig över, tiken kan bli dålig, smittas av virus, valparna kan dö i magen, dom kan ligga fel och därför inte kunna komma ut när det väl är dags, tiken får inga värkar, precis allt kan gå fel, och när dom väl är födda finns ännu mer att oroa sig över, nyfödda hundbäbisar kan bli sjuka, tappa vikt, bli nerkylda, få ont i magen, klämmas ihjäl, tappa aptiten, mamma hund kan få inflammation i juver, livmoder, få kalkbrist, feber.
 
Puh.
Det tar på krafterna.
Men.......



....i mitt sovrum, i den vita valplådan nedanför sängen, där finns 10 nykläckta två dagar gamla fina underbara valpar. Dom smackar förnöjsamt vid tissarna, trampar med sina små rosa jättelena babytassar och svansarna står rakt upp som antenner när det kommer gottemjölk i magarna, dom somnar så sött mätta i magen, ligger och drömmer, morrar, skäller dom sötaste babyskall, deras små kroppar är varma, gosiga och har den lenaste pälsen i världen.
Och när jag sitter och titta på dom, snusar in deras babylukt, lyssnar till deras suckar, stön, drömläten och känner värmen från deras små kroppar mot min hud, då känner jag ingen trötthet, ingen oro, inga som helst bekymmer i världen. 

Att vara uppfödare är alldeles alldeles underbart :)


Kommentarer
Postat av: Cecilia Soneskär

Instämmer alldeles! Inte för att jag fött upp så många kullar med valpar, men kattungekullar har det blivit några stycken.
De där små mjuka, varma söta knyterna är värda all möda i världen. Usch vad jag blev valpsugen, tur att jag inte har en tik (eller några fertila katter för den delen) =)

2012-08-29 @ 16:10:42
Postat av: Ida & Rover

Själv är jag tacksam över alla eldsjälar som orkar med allt slit, både mentalt och fysiskt, som det innebär att vara uppfödare! Även om jag är lite avundsjuk på din möjlighet att snusa och gosa med de där underbara små knytena... <3

2012-08-29 @ 16:25:29
URL: http://rovering.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0