En helt vanlig morgon



Det är söndag morgon. Allt är stilla och tyst, i var mans hus råder lugn och alla snusar skönt i varma sängar. Min väckare är inställd på 6.30 och morgonsolen strilar in genom persiennen.
Kvart i sex väcks jag av Jarmo. Han stökar och bökar och kastar sina tuggben så det smäller, hans lilla kropp är fulltankad av en hel natts sömn. Gäääääsp... jag sträcker på mig och hur jag än trycker kuddar över öronen är det svårt att få en minuts sömn....hans skäller och piper och säger: KISSNÖÖÖDIG!!
Jag stapplar ur sängen på ostadiga ben och gör mitt bästa för att hitta nån tröja att dra på mig samtidigt som jag försöker gnugga sömnen ur ögonen. Jarmo är överlycklig och springer nerför trappan, jag hasar efter och i morgondunklet sparkar jag iväg ett stort märgben. Tån värker och donk donk donk låter det när benet rullar nerför trappan och gör fula märken i träet.
När jag öppnar dörren springer en glad valp iväg för morgonkiss. I ögonvrån ser jag honom lycklig jagandes efter flugor och små fjärilar, skönt att ha inhägnad gård iallafall hinner jag tänka och under tiden han leker i det daggvåta gräset säger jag godmorgon till dom andra hundarna och gör iordning Jarmos mat i köket. Fyra förväntansfulla hundar är överallt kring mina ben, Joshua viftar med sin stora svans och vill visa sina leksaker, Mafia vill ut ut ut och se vad för spännande saker som händer idag, Mallas stora mage gungar och vill ha mat och Ilo står mest och väntar på mig, med lika sömndruckna ögon som jag.
Jag öppnar ytterdörren för att släppa in gossevalpen för frukost. Hmmm det är väldigt lugnt och tyst här ute... Var är valpen egentligen?! JAAAAAARMO!!! ljuder min höga stämma och säkert väcker jag en och annan granne som försöker ha en skön sovmorgon. Han har rymt. Efter en stund kommer en liten kille i full fläng runt hörnet, med flaxande öron och lycklig min. Nu är han hungrig och medan han slafsar i sig sin frukost drar jag på mig skorna och går morgonpromenad med övriga. Vi hinner bara runt husknuten så hör Mafia igelkotten prassla i buskarna längre fram, helt galen slänger hon sig framåt och min stackars sömniga arm lossnar känns det som, när kopplet sträcks. Puh, vi lugnar ner galningen som skriker högt och dom grannar som nu inte vaknar måste vara lomhörda. En stund senare vänder vi hemåt, alla har gjort det dom ska och nöjda är vi allihop. 
Där hemma väntar en valp. Han har inte bara hunnit äta upp sin mat. En krukväxt blev tydligen en leksak och spåren efter det syns på hela köksgolvet... Den tidigare vita mattan är nu full med blomjord, golvet är fullt av blomjord och blomman ser lite ledsen ut där den ligger, uppdragen ur sin kruka med perforerade blad. 
Jag städar som hastigast upp det värsta och övriga hundar får sin mat. Under tiden dom äter gör jag iordning min egen frukost och Mafia som alltid äter snabbast hinner i ett obevakat ögonblick stjäla mat från både Ilos och Joshuas matskålar. Valpen skäller, utstängt i hallen som han är, MER MAT!!! säger han och mina nu väldigt trötta öron längtar efter tystnad.
Nu är i alla fall fyrbenta utfodrade och min mage kurrar efter en god frukost. Jag hinner bara sätta mig vid köksbordet, slå upp morgontidningen och ska just ta min första tugga av filet när en valp gnäller vid ytterdörren. KISSNÖÖÖDIG!! Snubblandes över hundar och leksaker och tuggben släpper jag ut gossen, Joshua följer med och dom leker glatt. Puh jag stänger snabbt dörren och sätter mig igen, njuter av frukosten och lugnet som la sig. VOV VOV,  leken där ute har blivit väldigt livad, valp skäller, Joshua skäller och stackars stackars grannar tänker jag igen. Jag glädjer mig åt att gossen inte rymt i alla fall, men gräsmattan har nu en ny ful jordhög.
Nu slänger jag i mig det sista av frukosten, tidningen läser jag men uppfattar mest bara bilderna för hjärnan har lite svårt att koncentrera sig när Jarmo skäller och skäller och skäller.
Blir skönt med en dusch i alla fall, innan det är dags att åka till jobbet. Trodde jag. Plötsligt har jag en valp i duschen. Han drar i draperiet och tycker det är jättekul, när han plötsligt får syn på vattenstrålarna. Min sköna dusch är förbytt till ett kaos. Med jordiga tassar springer han runt runt runt och det blir leriga blöta smutsiga tasspår i hela duschen, badrummet och när han sen får ett lyckligt springfnatt har vi leriga blöta smutsiga tasspår i hela huset.
När jag gör färdigt det sista innan jag ska åka, då somnar han. Utsträckt på sin sovplats suckar han förnöjsamt och han är så ljuvligt söt där han ligger, min fina valp. Det ilar till i hjärtat och med den bilden på näthinnan smyger jag nerför trappan. Jag plockar upp en del av morgonens aktiviteter, bollar, pipleksaker, mjukdjur, tuggben, brandslangar herregud hur mycket hinner man leka under en morgon, sakerna finns ute i trädgården, i köket, hallen, ja överallt. Innan jag försiktigt stänger ytterdörren bakom mig lyssnar jag till tystnaden inne i huset. Det enda som hörs är sömniga hundsuckar.
Jag låser dörren och sätter mig i bilen. En ny morgon gryr sakta och jag rullar iväg med AC/DC som sällskap.

Gud så tråkigt folk måste ha utan hundar!!

Godmorgon :)

 

Kommentarer
Postat av: Sofia Lidström

Haha!

Eller hur, folk utan hund, vad gör de av all sin lediga tid egentligen?

Jag som alldeles nyss var valpsugen, är inte så valpsugen längre. Tack! Det är ganska skönt att ha en gammal hund som tycker att mys i sängen är helt ok.

Fint skrivet!

Sofia med labbe-Tindra

2012-08-20 @ 19:53:32
Postat av: Gudrun Carlsson

Ja, hundarna ger oss så mycket glädje :-)))
Kram Gudrun med flock

2012-08-24 @ 21:00:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0