Valpskola med Jarmo

 
 
Vår glada jätte-mycket-energi-i-hela-kroppen-och-tugga-på-allt-kille Jarmo är 5 månader gammal och trots fullt upp med babyvalparna försöker vi få lite ordning på honom, och en jättebabykille som är stor och tung som en vuxen hund men ännu valp i sin hundhjärna, det är mycket att få ordning på.
Han är duktig och läraktig, tycker mycket om godis och kel, och koncentrerar sig bra. För det mesta. I alla fall ibland. Några minuter om dan. Han kan många saker redan, och det är mycket en ny världsmedborgare ska lära sig.
Att ta ögonkontakt innan matskålen ställs ner (jag tittar jättejättesnabbt för jag är jättejättehungrig!)
Att vänta vid grinden tills man säger varsågod (jag glömmer ibland när jag har bråttom)
Att inte dra i kopplet (fast ibland galopperar jag för benen är fulla av energi)
Att sova på morgonen tills matte vaknar (längre än till Kl 6 är alldeles för länge)
Att inte skälla inomhus (jag är tyst ungefär en minut då och då)
Att inte skälla ute på gården (jag är tyst ungefär en sekund då och då)
Att sitta kvar när kopplet tas bort (jag kan faktiskt men det är lätt att glömma när man är liten)
Att springa iväg när matte säger hopp och lek (det kan jag alltid!)
Att inte jaga igelkotten (här får jag nog IG, tror det betyder igelkott)
Att inte tugga på möbler, koppel, allt möjligt (jag tuggar bara när ingen ser)
Att inte äta hästbajs (jag älskar hästbajs)
Att komma när matte ropar (ibland hör jag lite dåligt)
Att alltid lyssna på NEJ (ibland hör jag inget överhuvudtaget)
Vi tränar vidare och försöker hänga med i svängarna :) Mattes kille har så fina vackra ögon så hans hyss glöms snabbt när han tittar på mig och säger "Förlåt men jag råkade glömma..."
 

Kommentarer
Postat av: Carina

Vad stor han blivit :)

2012-10-01 @ 11:41:59
URL: http://www.carinapn.se
Postat av: Ida & Rover

Fin kille! Duktig också, klart man inte kan komma ihåg eller höra allt. ;)

2012-10-01 @ 21:35:45
URL: http://rovering.wordpress.com
Postat av: Jeanette

Vad de växer, jag börjar nog inse efter 7 år att mamma Klara inte är den väluppfostrade hunden hon fått mig att tro...
Hennes nos undgår inget i matväg, även om det är inplastat och undangömt.
Att man som äldre hund inte står på köksbordet har hon tydligen aldrig lärt sig, jag måste ha tittat åt ett annat håll lääänge.
Att man inte öppnar dörrae eller hoppar ut genom fönster för att det är närmast, det har jag inte heller sett.
Att hon drar i kopplet och ska vara först och att hon skriker rakt ut när hon inte får det, ja jag måste ha varit förblindad av hennes charm, för ju mer jag funderar på hur lugna Klara kunnat få så odrägliga valpar så inser jag att hon inte är den väluppfostrade lugna hunden som jag ju trott att hon är. Jag vet bara inte hur hon kunnat blåsa mig sååå länge?

2012-10-02 @ 15:06:04
URL: http://oneways.se/ramsv.htm

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0