Vem har rätt ?

 
 
Vad är upp och vad är ner?
Vilken sida att se på saker och ting är egentligen rätt?
Finns det något rätt och något fel?
Och vem bestämmer då vad som är det ena eller det andra?

Min rasklubb, Svenska Collieklubben, har alltid varit en infekterad klubb. Det finns nog spänningar i många rasklubbar men inom min klubb är det år efter år samma sak. Det är vi och dom. Dom och vi. Diskussionen är densamma detta år som ifjol. Som året därpå. Som för tjugo år sen. Som året före det ingen nu levande människa knappt har ålder att minnas.
Diskussionen gäller alltid mentaliteten. Och vad som är en bra hund. Och hur vi ska förbättra vår ras. 

Även om du inte alltid tycker som jag. Även om jag inte alltid tycker som du. Även om vi ibland tycker den andra gör fel. Ändå. Det är så mycket vi har gemensamt. Alla älskar vi samma ras. Vi delar våra liv med collies av olika färger, egenskaper av goda och dåliga mått. Vi gläds åt vara bästa vänner- hundarna. Vi ägnar stor del av vår lediga tid åt detta. Vissa av oss tränar spår, lydnad, agility, allt möjliga aktiviteter, vissa av oss åker på utställning, endel för att ha en trevlig dag, andra för att helst av allt vinna. Och ha en trevlig dag. Vissa av oss håller på med många grenar samtidigt. Vissa av oss har våra vovvar som familjens speciella medlem, som trots att den aldrig tävlas med eller visas upp är fantastisk på sitt vis, och betyder allt för just sina människor.
Det vi också har gemensamt är att ha roligt. Att få skratta tillsammans och glädjas åt varandras framgångar. Vi vill umgås med likasinnade, lära oss nytt, fortsätta jobba för en bättre collie.
Vår ras har, precis som många andra raser, saker som är bra och saker som är sämre. Vi vet alla att rasen jämfört med många andra raser har problem med rädslor. Att den har problem med ljud. Att den skulle behöva bli lite med framåt, leka sig genom livet och komma över obehag lite snabbare. Det är nånting vi alla uppfödare måste jobba för och använda de hjälpmedel som finns. Det finns också andra saker vi behöver förbättra. Vi vill alla (hoppas jag) ha en collie som har en korrekt konstruktion, stark kropp, fina vinklar, korrekta bakställ och som utstrålar kraft och styrka. En collie i en kropp som orkar, vill och kan röra sig obehindrat. En njutning för ögat. 

Hur vi prioriterar i vår avel är olika. Vilka verktyg vi väljer att sätta mest tillit är olika. Vad som mest behöver förbättras tycker vi olika om. Och så är det. 

Jag tror ändå att vi och rasen vinner mest på att börja respektera varandra. Att försöka respektera varandras avelsarbete. Att kanske kunna lära av varandra. Att börja prata med varandra. Inte prata OM varandra.
Först då kommer vi att komma framåt. Det finns så mycket kunskap i oss och tillsammans blir vi starkare. 
 

Kommentarer
Postat av: Gudrun Carlsson

Så jättebra skrivet, kan bara hålla med dig :-)

2013-08-14 @ 21:26:24
URL: http://www.skyelice.se
Postat av: Anna-Lena Öberg Karlsson

Kloka ord, jag håller med!

2013-08-15 @ 17:02:42
Postat av: Lilian

Bra skrivet. Tyvärr så tror jag att den infekterade debatten som idag ofta förs offentligt på forum och bloggar missgynnar rasen mer än vad många förstår. Jag har varit intresserad av rasen i många år nu och en stor anledning till att det inte har blivit någon är faktiskt allt skitsnack bland uppfödarna. För om alla anser att de är bäst och alla andra är sämst - vem kan jag då lita på?

2013-08-15 @ 19:43:00
URL: http://vojnamir.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0