Hårdare MH-krav för registrering- lite tankar....

Nu pågår debatten på Collieforum för fullt. Alltid är det rasens mentalitet som debatteras hårdast. Kanske inte så konstigt när MH-resultatet är så dåligt......
I alla fall så verkar det som att många vill skärpa kraven för att få registrera avkomma, tex att kryssen i MH-protokollet ska vara i vissa rutor. Tror att det främst är kvarstående rädslor och skott som menas.
Jättebra att detta diskuteras! Att införa ett avelsförbud på hund som avbrutit MH, dvs ej klarat att genomföra pga överdrivna rädslereaktioner eller liknande, tycker jag skulle vara bra. Det är mig obegripligt hur man kan försvara att använda en sådan hund. Man bruter ju redan då mot SKK:s grundregler samt gällande lagar i Sverige: hundar med överdrivna rädslor eller aggressioner får inte användas i avel!!
MEN:
Jag tycker att man ska vara oerhört försiktig och först noga diskutera, innan man börjar arbeta med att införa ännu hårdare krav än så. Som de flesta vet tillhör jag "bruksskaran" inom rasen och har alltid propagerat för att rasen måste förbättras, uppfödare måste börja ta till sig av och tro på MH som avelsverktyg. Något måste hända med vår ras, då främst långhåren!! Det är jag helt överens om.
Men jag tror inte att det nödvändigtvis blir bättre av att införa krav på kryss i vissa rutor. För det första så kan inte hundaveln bli 100% tvingande. Man måste trots allt låta uppfödare ha kvar en viss mått frihet. Även om detta exempel inte är vanligt så skulle det kunna hända: Om jag går med min hund på MH och hunden reagerar på skott, den har aldrig gjort det förut. Undersöker hos veterinären, visar sig vara öroninflammation. Hunden behandlas och är återigen skottfast i alla situationer. Går MT och klarar denna. Har en massa bra egenskaper som BEHÖVS i den här rasen. Är vi beredda att tappa denna hund ur aveln pga en 4:a på skott??
En ytterligare negativ effekt (kanske det allra sämsta) med att införa krav på kryss i vissa rutor, är onekligen att MH-beskrivningen blir väldigt mycket PRESTIGE. En beskrivning ska vara en beskrivning av hundens reaktioner i vissa situationer. Inte mer än så. Sedan får man  väga hundens beskrivning den dagen mot alla andra situationer andra dagar man sett den i, samt övriga egenskaper som inte beskrivs på MH. Tex arbetsvilja, samarbetsvilja, uthållighet etc etc. Genom att läsa min hund i vardag, i kända och okända miljöer och situationer, se den på MH-banan, arbeta med den och se den på funktionsprov (tex bruksprov), kan jag skapa mig en tämligen bra bild, och avgöra om den har någonting att tillföra rasen genom att användas i avel.
Inom collierasen är det redan idag prestige i MH, bästa exemplet är nog skottprovet. Ett genomfört MH med 1:a på skott är en merit, verkar det som ibland. Men vad som hänt däremellan spelar mindre roll.  Jag vill ha en collie som leker när det erbjuds lek, en collie som reagerar och är nyfiken när det händer saker, en collie som klarar av att hantera sina rädslor på ett bra sätt och glömmer bort obehag. Om det blir krav på tex ej 4:or eller 5:or på kvarstående rädslor, och ej 4:or eller 5:or på skottprovet för att få regga evkommor, tror ni på allvar att det kommer att förbättra rasen??? Tror ni att collien kommer att bli en roligare hund, en mer lekfull hund, en gladare hund???

Rasen måste förbättras. Det tror jag vi bäst gör genom att dela med oss av information och kunskaper. Informera valpköpare om MH och rasens problem. Uppmuntra nya uppfödare som är intresserade av mentalitet. Rasens registreringssiffror (LH) har sjunkit under många år. Collien har dåligt rykte i samhället. Rädda och försiktiga är den beskrivning man ofta får. Vi måste arbeta för att förbättra rasens rykte på lång sikt. En bra collie är den bästa och mest trevliga hund man kan ha!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0